Utfordringer med kommunikasjon

Oslo kommune består av 15 bydeler. Hver bydel har en kommunikasjonssjef, og alle kommunikasjonssjefene sitter med samme utfordring: Hvordan nå ut til innbyggerne sine når de har få, om ingen, muligheter til å segmentere kommunikasjonen? Og med en nettside som styres sentralt, er det heller begrenset med muligheter til å gjøre endringer på nettsiden til sin bydel.

Anette Dey er kommunikasjonssjef for Bydel Frogner, og kjenner så alt for godt til denne utfordringen.

Å nå ut til innbyggerne

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: Selv om at du har lagt ut informasjon på Facebook, betyr ikke det at alle får det med seg. Men, vi har jo nettsidene våre, tenker kanskje du. Vel, som Anette Dey sier:

- Vi har hatt utfordringer med å treffe innbyggerne gjennom nettsiden vår. For, hvordan kan innbyggerne vite at du nettopp har lagt ut en nyhet som er aktuell for dem?

Appen er utviklet for å enklere kommunisere med bydelens innbyggere. Vi trengte en kanal som vi kunne styre selv.

Anette Dey
Kommunikasjonssjef i Bydel Frogner

Med Innbyggerapp kan du enkelt holde deg oppdatert om hva som skjer akkurat der du bor.

– Dette skal bli bydelens hovedport med informasjon om tjenester og tilbud, sier Anette Dey.

Les mer om hvorfor sosiale medier ikke fungerer som en push-kanal her:

«Bydel Froger app» blir til

Hele 15 norske kommuner har allerede tatt i bruk Innbyggerappen. Og for oss i Innocode er det alltid like artig å se hvordan form Innbyggerappen får hos de ulike kommunene.

I Bydel Frogner har det vært spesielt ungdom og seniorer som har etterspurt en app. Dette er også er grupper som Bydel Frogner har hatt et ønske om nå, siden de har mange lavterskeltilbud de vil dele med nettopp disse målgruppene. Veien til «Bydel Frogner app» har gått via fokusgrupper og testing i flere runder. Det har også vært interne workshops bland de ansatte i Bydel Frogner.I appen deles informasjonen inn i kategorier som retter seg mot forskjellige segmenter. Som innbygger velger du selv hvilke kategorier og emner du er interessert i, og du bestemmer dermed selv hva som kommer opp i feeden din. Slik kan innbyggerne velge å motta informasjon som er relevant for nettopp dem.

Innbyggerapp + Samfunn = Fellesskap i en app

Vi i Innocode følger spent med på hvordan «Bydel Frogner app» bruker tjenestene vi har i Innbyggerplattformen. De har valgt å inkludere enheter i bydelen inn til Samfunn - altså ikke bare eksterne lag og foreninger, men også ressurser som er ansvarlige for ulike tjenester i bydelen, som for de som jobber med helsestasjon for ungdom, seniorer, og så videre.

På denne måten vil «Bydel Frogner appen» informere deg om det meste som skjer på Frogner. Samtidig som den fungere som en kommunikasjonskanal mellom bydelens tjenester og innbyggere

– Dette er genialt fordi alle virksomheter og tjenesteområder i bydelen kan selv publisere i appen. Så alle helsesykepleiere, daglig ledere av seniorsenter, klubbledere, fysioterapeuter – alle ansatte som trenger å kommunisere direkte med en målgruppe kan gjøre det selv. I tillegg kan eksterne lag og foreninger få tilgang og selv publisere informasjon om sitt lag eller forening i appen. Vi har allerede med en god del, men vil ha med flere. Det er bare å kontakte oss, så får de tilgang, forteller Anette Dey. Og med tiden vil de kunne "frigjøre seg" fra Facebook.

Tilpasset DEG

Appen har flere kategorier med informasjon om alt du måtte lure på som innbygger. Selv med Oslo sine nesten 700 000 innbyggere, gir Innbyggerappen rom for å skape et godt nærmiljø.

Det eneste du trenger å gjøre er:

  • Last ned appen gratis på Apple Store eller Google Play Store
  • Det trengs ingen registrering eller profil for å bruke appen.
  • Velg blant kategorier som interesserer deg slik at du får skreddersydd informasjonen du mottar i appen.

Vi når ikke målgruppene våre så godt som vi ønsker i dag, og dette vil appen bidra til å endre på. Dette skal bli bydelens hovedport med informasjon om tjenester og tilbud.

Anette Dey
Kommunikasjonssjef i Bydel Frogner

Les mer om Innbyggerappen her:

Vil du vite mer? Ta kontakt:

Fra bloggen

Se alle nyheter

Kontakt oss

Hvis du ønsker å vite mer om våre produkter og tjenester, er det bare å ta kontakt på telefon eller mail på en av våre adresser nedenfor.

Support — hosting og WordPress kunder
support@innocode.no
Support — Produkter
Support chatSe tips her